top of page

Hoe ontdek ik welke droombaan bij mij past?

Bijgewerkt op: 28 feb. 2019


Als je afgestudeerd bent, ligt de wereld aan je voeten. Maar wat als je niet weet wat voor baan je wilt? Sandy van Aert is al 14 jaar actief als loopbaanpsychologe. Sinds twee jaar heeft zij ook haar eigen bedrijf, waarin zij mensen helpt om hun talenten en kracht te ontdekken en vanuit daar levens- en loopbaankeuzes te maken. Sandy legt aan de hand van 3 belangrijke stappen uit hoe jij erachter kan komen welke baan het beste bij jou past.


Stap 1: kijk naar jezelf

"Begin bij jezelf. Kijk naar jezelf en ontdek: wat weet ik eigenlijk over mijn interesses, passies en talenten? Natuurlijk weet je daar als starter iets minder over dan iemand die 10 jaar meer werkervaring heeft. Ga terug naar jouw kinder- en studententijd. Wat vond je leuk om te doen? Daar ligt namelijk vaak jouw talent en jouw interessegebied. Hierdoor achterhaal je wat jouw interne drijfveren zijn en wat jij goed kan."

"Ga terug naar jouw kinder- en studententijd"

"Je moet niet alleen naar het type functie kijken. Kijk ook naar de omgeving: in wat voor omgeving voel ik mij fijn? Iedereen heeft wel stage gelopen of bijbaantjes gehad. Voelde jij je fijn in een grote organisatie of in een kleine organisatie? Maak dus voor jezelf een profiel: wie ben ik en hoe ziet mijn ideale baan eruit? Denk nog los van functietitels."


Stap 2: ga de boer op!

"De volgende stap is het nemen van kleine stappen richting dat werk. Het is belangrijk dat je de boer opgaat. Ga veel met mensen praten. De meeste mensen vinden niet een baan via sollicitatieprocedures, maar via via. Toch gaan de meeste afgestudeerden heel veel solliciteren, maar dan ben je vaak 1 van de 100.


Ik zou het dus anders aanpakken. Ga eens de diepte in: wat past nu echt bij mij? Ga vervolgens organisaties zoeken die daar bij passen en zoek dan mensen die op zo’n plek werken. Je kent altijd wel mensen in je netwerk of via je ouders en vrienden. Vraag aan die mensen of je een keer koffie met ze mag drinken. Bereid een lijstje met vragen voor en ga op onderzoek uit. Bel een bedrijf op, vertel jouw achtergrond en geef aan dat het jouw verlangen is om binnen zo’n organisatie te werken. En zeg dan: ‘Volgens mij match ik heel goed bij jullie en ik zou daarom meer over jullie bedrijf willen weten. Heeft iemand van jullie een keer een kwartiertje de tijd om gewoon met mij te praten?’ Zorg dat je in gesprek komt, maar vraag nooit meteen om een baan. Vraag gewoon of ze wat informatie kunnen geven."

"Zorg dat je 2 à 3 gesprekken per week hebt"

"Zorg dat je een netwerk opbouwt. Zoek bedrijven en organisaties die matchings organiseren. Let op dat je gesprek altijd eindigt met: zijn er bij jullie misschien kansen of hoe gaat dat bij jullie? Zorg dat je met de mogelijkheid tot eventueel solliciteren de deur uit loopt of regel anders een telefoonnummer. Zeg bijvoorbeeld: ‘Super inspirerend, ik wil nog veel meer informatie. Kennen jullie iemand anders waarmee ik ook zou kunnen praten?’ Zo ga je door totdat je 2 à 3 gesprekken per week hebt. Organisaties houden altijd van mensen die initiatief nemen en weten wat zijzelf in huis hebben. En die twee dingen laat je dan dus zien. Reken maar dat als er een vacature komt, het bedrijf eerder jou benadert dan dat zij het hele sollicitatie traject ingaan.


Dus deze laatste stap is echt een manier, een kans, om met mensen te praten. Dat noem ik altijd: de boer opgaan! Vertel vanuit jouw eigen kracht en jouw eigen profiel: dit is wie ik ben en dit is wat ik wil, matcht dat? En wanneer het bedrijf jou afwijst, omdat zij zeggen dat jij niet bij het bedrijf matcht, moet je daar zelf ook vrede mee hebben."


Stap 3: de goede mindset

"De derde stap nemen mensen vaak niet: zorg dat je in de goede mindset komt. Mensen hebben vaak allerlei overtuigingen over hoe ze denken dat het werkt, maar die niet helpen. Mensen zeggen tegen elkaar: ‘Ja, maar ik ben pas starter dus mij gaan ze toch niet aannemen.’ Of: ‘Ik ben 1 van de 100’. Dat is een negatieve mindset en dat beïnvloedt het proces. Het haalt de energie en het plezier weg. Het sollicitatieproces kan namelijk behoorlijk intensief zijn. Ontdek dus manieren om in jezelf te geloven. Als jij vanuit jezelf gesprekken met interessante personen aangaat, hoef je ook niet zenuwachtig te zijn. Dan ligt de wereld dus wel degelijk aan je voeten. Er is geen organisatie of bedrijf die geen mensen wil die weten wat ze in huis hebben en enthousiast zijn. Het is heel belangrijk om zelf enthousiasme over te brengen."


Wil je een beroepskeuzetest doen? Klik dan door naar dit artikel!


Behoefte aan professionele coach die jou hier verder bij helpt? Vraag een 1-op-1 coaching sessie aan!



Comentarios


Los comentarios se han desactivado.
bottom of page