top of page

Start-up: "Je kan jouw eigen koers bepalen”

Bijgewerkt op: 3 mrt. 2019


Als je gaat studeren ga je er vaak vanuit dat je later in loondienst gaat werken, maar het kan ook anders. In 2014 startte Marcel Freeze (29) zijn eerste eigen bedrijf in fly- en hoverboards, genaamd: FlyboardWorld. Vier jaar later groeit het bedrijf nog steeds en is het een groot succes. Maar hoe start je eigenlijk een bedrijf? En waar moet je op letten? Marcel deelt zijn ervaringen en vertelt wat er zo leuk aan is.


Hoe ben je op het idee gekomen om een bedrijf op te zetten?

"Ik zag een keer een filmpje op YouTube waarin ik iemand in de lucht voorbij zag vliegen. Toen dacht ik: hey dat is gaaf, dat dit wil ik ook een keertje doen! Toentertijd kon dat nog nergens in Nederland en dat vond ik jammer. Bovendien leek het mij altijd al leuk om te ondernemen. Dus toen dacht ik: misschien kan ík dit wel gaan doen en is dit een gat in de markt."


Dan heb je zo’n idee: waar begin je?

"Ik begon eerst met onderzoek doen. Ik heb uitgezocht hoe duur het was, waar je de flyboards kon kopen en of er inmiddels al aanbieders waren in Nederland. Gelukkig was er maar 1 bedrijf die dit aanbood. Ik ben gaan kijken of het idee haalbaar is, of er draagvlak voor is en of mensen het wel leuk vinden. Ik heb mijn idee toen aan vrienden en familie laten zien en gevraagd wat zij ervan vonden. Ook heb ik gevraagd hoeveel geld zij er voor over zouden hebben. Het was helemaal nieuw en daardoor waren er ook geen prijzen bekend van concurrenten. Ik heb ruim honderd mensen gevraagd naar hun mening. Zij vonden het allemaal supertof en wilden het gaan proberen. Na dat moment heb ik mijn doelgroep vastgesteld. Vervolgens heb ik alles uitgezocht en een plan gemaakt. Denk aan een break-even analyse tot aan marktonderzoek, locatieonderzoek, marketingplan en een businessplan. Alles zelf gemaakt. En toen ben ik lekker gestart!"


"Ik heb altijd gezegd: ik wil voor mijn 50e met pensioen"

Waar haal je het geld vandaan om een bedrijf te starten?

"Op het moment dat ik wilde gaan starten, had ik nog niet genoeg startkapitaal. Want ja: als student heb je niet zoveel geld natuurlijk. Het plan ging daarom niet door dus had ik het idee in de ijskast gezet. Ik ben daarna veel gaan werken, zodat ik flink kon sparen om mijn bedrijf op te zetten. Uiteindelijk had ik een jaar later genoeg geld bij elkaar gespaard. Na dat jaar vond ik een investeerder, waardoor ik eindelijk van start kon gaan."


Hoe heb je een investeerder gevonden?

"Ik werkte naast mijn studie op een administratiekantoor als accountmanager. Ik kende hierdoor de eigenaar van dit bedrijf. Hij is uiteindelijk degene geweest die in mij geïnvesteerd heeft. Lucky me!"


Waren er zaken die tegenvielen?

"In het begin wilde ik echt alles alleen doen, maar het bedrijf groeide zo enorm dat ik het al snel niet meer alleen redde. Ik kreeg zoveel aanvragen dat ik niet meer wist waar ik het zoeken moest. Dat was wel even een uitdaging. Een jaar later heb ik er een partner bij gezocht die zich heeft ingekocht. We begonnen ook met personeel aannemen. Momenteel zijn er zestien werknemers in dienst."


Hoe heb je die partner gevonden?

"Ik heb hem ontmoet bij de Alpe d’HuZes in 2014. Wij zaten samen in de organisatie. Hierdoor kende ik hem al wel een beetje."


"Niet alles gaat vanzelf"

Zijn er zaken die tegenvielen in dit proces?

"Ja, er ging wel eens wat materiaal kapot, waardoor we de rest van de mensen die geboekt hadden teleur moesten stellen. Soms werkte het reserveringssysteem niet en lag de website eruit. Geregeld loop je tegen technische problemen aan en de uitdaging is dan daar zo snel mogelijk een oplossing voor te vinden. En dat betekent soms een nachtje doorhalen..."


Zijn er ook zaken die meevielen?

"Ja, dat we zoveel animo hadden en dat er zoveel mensen wilden flyboarden!"


Hoe was het voor jou om ondernemer te worden?

"Ik vond het vanaf dag 1 al een leuk avontuur. Mijn directe familie geloofde er trouwens niet in. Mijn ouders zeiden: “Ik zou het al knap vinden als er al 5 mensen komen flyboarden.”

Ik wilde mij daardoor nog meer bewijzen, want ik geloofde er wel in. Het voordeel aan eigen ondernemer zijn, is dat je van A tot Z alles zelf kan regelen. Van mensen helpen die een offerte aanvragen tot aan het zelf uitvoeren van de activiteit. Het geeft veel voldoening als je de positieve reviews op TripAdvisor leest. Dat vind ik er heel leuk aan."


Wat vind je leuk aan een eigen bedrijf?

"Dat je zelf jouw eigen koers kan bepalen. Niemand die tegen je zegt: je moet dit doen, je moet dat doen. Je kan zelf je eigen route uitstippelen. En dat het dan ook een succes blijkt, vind ik leuk."


Wat vind je minder leuk aan een eigen bedrijf?

"Het is soms minder leuk dat je 80 uur per week werkt, maar dat is vooral in de beginfase. Dat is wel pittig. Ik zou er ook voor kunnen kiezen om minder te werken, maar dan kan mijn bedrijf minder snel groeien. Elke euro die ik verdien, stop ik meteen in het bedrijf zodat het bedrijf groter kan worden, ik meer kan investeren en ik er later van kan leven. Ik heb altijd gezegd: ik wil voor mijn 50e met pensioen!"


"Je kan het beste in een nichemarkt gaan zitten"

Welke levenslessen heb je geleerd?

"Dat je vooral dingen moet doen die je leuk vindt. Van heel veel mensen om mij heen hoor ik dat ze een baan hebben, maar het niet zo leuk vinden. Ik ga elke dag met plezier naar mijn werk. Daardoor houd ik het ook vol om 80 uur per week te werken. Als je het niet leuk vindt, is 40 uur per week al een hele opgave. Dus als je het niet meer leuk vindt, moet je er mee stoppen."


Welke eigenschappen heb je volgens jou nodig om succesvol een eigen bedrijf op te kunnen zetten?

"Je moet vooral doorzettingsvermogen hebben. Niet alles gaat vanzelf. Je moet je kunnen vastbijten in iets en doorgaan tot je je doel hebt bereikt. Je moet het ook niet voortijdig opgeven als het even lastig is. Blijven doorpakken en net zo lang doorgaan totdat je bereikt wat je wil bereiken."


Als je jezelf niet zo’n ondernemend type vindt, maar een eigen bedrijf wel ziet zitten. Wat zou jij diegene dan adviseren?

"Dan zou ik een adviseur in dienst nemen. Ik heb accountancy gedaan dus mijn eigen boekhouding doe ik zelf. Dat is wel echt een voordeel, want dan weet je zelf goed hoe je er financieel voorstaat. Plus: je kan ook zelf bijsturen. Ik zou een goede boekhouder zeker aanraden. Dus de financiële zaken iemand anders laten doen."


Wat zou je aan iemand mee willen geven die net is afgestudeerd en nog aan het begin van zijn carrière staat?

"Dat je veel moet rondvragen of er mensen zijn in je omgeving die je kunnen helpen bij het opzetten van een bedrijf. Denk aan een websitebouwer en iemand met verstand van marketing."


Heb je verder nog tips?

"Zorg dat je van te voren heel goed onderzoek doet en niet denkt: dit zal wel een succes zijn. Doe ook onderzoek op Google. Het is belangrijk dat je weet hoeveel mensen er per week of per maand zoeken binnen de categorie waarin jij je bedrijf wilt beginnen. Als het echt iets heel nieuws is, kan je dat niet uitzoeken. Als je bijvoorbeeld een zwembad wilt verkopen, kan je het beste eerst onderzoek doen: hoeveel wordt er op ‘zwembadverkoper’ gezocht? In welke plaatsen? Je kan het beste in een nichemarkt gaan zitten."


Wil je dit soort artikelen niet missen? Laat jezelf op de hoogte houden met de nieuwsbrief en blijf up-to-date!


Comments


Commenting has been turned off.
bottom of page