top of page

Onderhandelen over salaris is een groot spel


Er komt een moment waarop je je eerste serieuze baan krijgt en daar hoort een mooi salaris bij. Over dit salaris is vaak goed te onderhandelen. Voor de eerste keer kan dit best spannend zijn. Want waar moet je beginnen? Wat zijn de slimme zetten? En wat moet je vooral niet doen? Roos begon een jaar geleden met haar eerste echte baan en onderhandelde al meteen over haar salaris. Als succesvol starter deelt zij haar tips en ervaringen!


In welke situatie bevond jij je?

“Tijdens mijn studie werkte ik al parttime bij een bedrijf. Bij ditzelfde bedrijf werd mij toen een fulltime startersfunctie als marktonderzoeker aangeboden. Het bijzondere was dat de functie nieuw was. Dus het salaris stond nog niet vast. Verder was het bedrijf klein en waren er weinig formele processen en richtlijnen.”


Had je al een keer eerder over salaris onderhandeld?

“Nee. Ik had hiervoor parttime baantjes, waarbij je standaard het monisalaris kreeg, het minimum loon."


Hoe heb jij je op het onderhandelingsgesprek voorbereid?

“Ik heb eerst aan medecollega’s gevraagd hoe zij zich hadden voorbereid op zo’n onderhandelingsgesprek. Vervolgens heb ik aan bevriende collega’s gevraagd wat zij verdienden, zodat ik het met mijn situatie kon vergelijken. Ik heb ook op internet opgezocht wat het salaris van een startersfunctie is, hoeveel een marktonderzoeker verdient en hoeveel WO’ers verdienen. Dit kon makkelijk via de site Glassdoor. Daarnaast heb ik met mijn ouders gepraat. Zij adviseerden mij met het onderhandelingsgedeelte en vertelden mij waar ik op moest letten. Denk aan het vragen van reiskostenvergoeding en een telefoon.”


"Achteraf had ik beter nog hoger in kunnen zetten"

Hoe ging het gesprek?

“Vóór het gesprek moest ik mijn eerste bod naar de baas toe mailen. Mijn baas zou dit dan eerst met een andere directeur bespreken. Ik vond het lastig om het bedrag te bepalen. Uiteindelijk ben ik afgegaan op de bedragen die mensen in mijn directe omgeving verdienden, zoals mijn medecollega’s.


Mijn baas had het gesprek ingepland en dat vond ik fijn. Zij begon het gesprek en gaf al snel een tegenbod dat 150 euro onder dat van mij lag. Ik was het daar niet mee eens, omdat mijn secundaire arbeidsvoorwaarden niet zo rijkelijk waren. Ik legde dit aan haar uit en ik bood vervolgens weer tegen. Uiteindelijk kwamen we op een bedrag uit dat 50 euro onder mijn eerste bod lag. Daar waren we allebei tevreden mee.”


·Zou je het de volgende keer anders aanpakken?

“Mijn eerste bod was het bedrag dat ik eigenlijk wilde, maar achteraf had ik beter nog hoger in kunnen zetten. Hierdoor was ik waarschijnlijk op mijn gewenste bedrag geëindigd. Omdat het de eerste keer was, durfde ik dat nog niet. Het had overigens wel gekund, want de tegenpartij verwacht ook wel dat je hoger biedt dan wat je minimaal wilt.”


Wat vond je meevallen en wat vond je tegenvallen?

“Het viel mij tegen dat ik zo zenuwachtig was voor het gesprek. In mijn hoofd was het een heel groot ding en ik zag er tegenop. Dit had ik van te voren niet verwacht. Uiteindelijk viel het gesprek mee. Dit kwam, omdat de baas tijdens het gesprek zo open, transparant en motiverend was. Ze zag wat ik waard was en dat stelde mij gerust.”

"Speel het spelletje niet te hard"

Wat heb je er zelf van opgepakt?

"Dat onderhandelen een groot spel is! Verder heb ik gemerkt dat het helpt om het er met andere mensen over te hebben. Zij zeiden tegen mij: dat bedrag mag je gewoon vragen, want ik verdien dat ook! Het hielp mij om te weten dat het een normaal bedrag was dat ik zou vragen. Je moet ook je eigen benchmark creëren."


Wat zijn no go’s?

"Je moet niet onvoorbereid het gesprek in gaan, omdat je jezelf anders makkelijk onder de tafel kan laten lullen. Daar baal je achteraf van. Realiseer je dat die 100 euro voor jou heel veel is, maar dat dat voor een bedrijf vaak reuze meevalt.


En ik zou zelf zeggen: speel het spelletje niet te hard. Je moet natuurlijk opkomen voor wat je wilt, maar je moet ook laten blijken dat je het leuk vindt om er te werken. Je bent er niet alleen maar voor het geld."


"Kijk goed naar jouw secundaire voorwaarden"

Wat adviseer je anderen?

"Je moet je eerste bod hoog inzetten. En misschien wel net wat hoger dan goed voelt. Realiseer je dat je uiteindelijk ergens in het midden eindigt en dat het een spel van onderhandelen is. Iedereen doet dat. En dat moet jij dan ook blijven doen. Zorg dat je voor jezelf duidelijk hebt onder welk bedrag jij niet wilt eindigen. Hierdoor stel je de grens en zorg je er zelf voor dat dat ook niet gebeurt.


Kijk goed naar jouw secundaire voorwaarden en vergelijk deze ook met anderen. Check zaken als: pensioen, reiskostenvergoeding, laptop, telefoon, bonussen, lunches en overwerken. Neem dit mee in de onderhandeling. Als er namelijk zaken missen, kan je dit slim tegen elkaar uitspelen en meer maandsalaris eisen.


Bereid argumenten voor om te onderbouwen waarop jij je bod hebt gebaseerd. Kijk goed naar wat andere mensen doen en verdienen en gebruik dat ook echt in je argumenten. Denk aan: waarom ben ik dat waard? Wat zegt het internet over het salaris van die functie? En waarom zou ik dat moeten verdienen?


Realiseer je goed dat zij jou graag willen en jij hun. Als je eenmaal in de fase bent van salarisonderhandelingen is het wel duidelijk dat ze je willen hebben en kan je goed spelen met bedragen."


Wil je dit soort artikelen niet mislopen? Laat jezelf op de hoogte houden met de nieuwsbrief en blijf up-to-date!


Comments


bottom of page