top of page

Het sollicitatieproces: de do's en don'ts

Bijgewerkt op: 28 feb. 2019


Als sollicitant moet je zorgen dat je eruit springt, maar dat is makkelijker gezegd dan gedaan. Marlot Pennings werkt als recruiter bij Randstad en vertelt wat slimme zetten zijn. Hoe kun je jezelf het beste profileren? En hoe maak je zonder de gevraagde werkervaring toch kans op die baan?


Waar let jij op bij het selecteren van mensen?

"Ik kijk of de sollicitant matcht en ervaring heeft met de functie. Die ervaring is overigens niet altijd nodig. Wanneer de profielen schaars zijn, moet je creatief zijn. Je moet dan meer kijken naar de daadwerkelijke capaciteiten dan naar de ervaring. Verder is het CV belangrijk. Aan de opmaak kan je zien of iemand er tijd en energie in heeft gestoken. Door de privacywetgeving moeten wij als uitzendbureau veel persoonlijke gegevens schrappen, waardoor de opmaak minder wordt. Dus houd daar rekening mee en stuur ook een cv op waar alleen de voorletter, achternaam en werkervaring opstaat."


"Laat jouw persoonlijkheid zien"

Hoe kun je jezelf het beste profileren?

"Het is belangrijk dat het cv er goed uit ziet:

  • Zorg dat het cv niet langer is dan twee A4’tjes.

  • Zorg dat de meest relevante werkervaring erin staat. Kijk goed op welke functie je solliciteert en bepaal aan de hand daarvan welke ervaringen relevant zijn om te benoemen. Schrap het overbodige.

  • Zorg voor een korte en bondige taakomschrijving van je vorige banen.

Noem in een sollicitatiebrief goede voorbeelden en onderbouw waarom jij daar wilt werken. Laat jouw persoonlijkheid zien in de lay-out. Dus als jij heel creatief bent, zorg dan ook dat jouw cv er creatief uitziet."


"Stel een concrete vraag aan het bedrijf"

Hoe spring je eruit in het sollicitatieproces?

"Probeer altijd met een concrete vraag naar het bedrijf of de recruiter te bellen. Hierdoor laat je jezelf zien, waardoor je meer opvalt en het voor jou voordelig uit kan pakken. Denk aan de volgende vragen:

  • Ik heb gesolliciteerd naar die ene functie en ik vroeg me af hoe het proces er verder uitziet. Kunt u mij daar wat meer over vertellen?

  • Het was mij nog niet duidelijk hoeveel salaris mij werd geboden. Hoe zit dat?

  • Ik ben benieuwd of het salaris onderhandelbaar is.

  • Krijg ik vakantiedagen? En wat zijn andere voorwaarden?

Een sollicitatiebrief mag maximaal 1 A4 zijn. Probeer op te vallen door het schrijven van creatieve intro’s. Schrijf niet de standaard beginzin: ‘naar aanleiding van uw advertentie’. Probeer op te vallen door op een persoonlijke manier te schrijven. Dat is veel sprekender."


Wat is slim te doen bij het sollicitatiegesprek?


"Vóór het gesprek

Zorg dat voor jezelf duidelijk is wat de functie inhoudt. Je kan bijvoorbeeld op voorhand vragen: ‘Ik heb de vacaturetekst gelezen, maar ik begrijp het niet helemaal. Kunt u mij even meenemen in wat het precies inhoudt?’


Tijdens het gesprek

  • Zorg dat je altijd een vraag hebt voorbereid. Het is namelijk belangrijk om altijd geïnteresseerd te zijn in de andere personen aan tafel.

  • Zorg dat je altijd vanuit jezelf antwoordt en geen sociaal wenselijke antwoorden gaat geven. Stel iemand vraagt: wat is jouw ontwikkelpunt? Benoem dan niet iets waarvan je eigenlijk weet dat je het prima kunt. Je moet juist jouw minder goede punt koppelen aan de functie. Hierdoor zien zij dat jij je eigen zwaktes kent, maar dat je ook bereid bent om die te ontwikkelen.

  • Geef concrete voorbeelden: wat heb jij precies gedaan en wat was het resultaat daarvan? Met concrete voorbeelden kan je bepalen of iemand past bij een functie."

"Laat zien dat je overtuigd bent van je eigen kunnen"

Als je niet voldoet aan de jaren werkervaring, zijn er dan toch manieren om door de selectie te komen?

"Dat is lastig, want bij sommige bedrijven zijn die eisen harder dan bij andere bedrijven. Ik geloof wel dat als je laat zien dat je overtuigd bent van je eigen kunnen, je de ander dat kunt doen geloven. Of bel naar het bedrijf en zeg: ‘ik weet dat ik niet die werkervaring heb, maar ik ben er wel van overtuigd dat ik naar die rol toe kan groeien. Hoe staat de organisatie daarin?’ Als je die vraag overtuigend over kan brengen, verras je een recruiter."


Wat vertellen recruiters niet over hoe ze de beste sollicitant kiezen?

"Recruiters kiezen soms op basis van gevoel. Soms heb je een gesprek met een goede kandidaat waarbij de kennismaking erg fijn was. En soms is er een andere kandidaat die dezelfde ervaringen heeft, maar waarbij ik toch het gevoel heb dat het hem niet gaat worden. Dit onderbuik gevoel geven wij uiteindelijk nooit als reden van afwijzen. Sommige klanten zijn daar wel open in en zeggen dat de andere kandidaat beter bij het bedrijf past. Daarnaast kan het ook zijn dat de recruiter de werkgever goed kent en daarom weet wat voor type persoon er bij de functie past. Dit gaat dan meer om karakter."


Welk do’s en don'ts heb jij voor sollicitanten?


"Do’s:

  • Zorg dat je er verzorgd uitziet.

  • Wees goed voorbereid. Weet welke organisatie het is en verzamel voldoende informatie.

  • Bekijk de persoon waarmee je gaat praten vooraf op LinkedIn, zodat je weet wie je tegenover je hebt zitten.

  • Neem een actieve houding aan.

  • Zorg dat je geïnteresseerd bent en straal dat uit.


Don'ts:

  • Ga niet nep zitten zijn.

  • Geef geen sociaal wenselijke antwoorden.

  • Kauw geen kauwgom tijdens een sollicitatie."


Wil je meer weten over hoe je goede cv's maakt? Laat je dan in dit artikel inspireren door cv's waar je van kan leren.


Comments


Commenting has been turned off.
bottom of page